Portret biznesowy – kluczowy element budowy wizerunku.

Jak nas widzą, tak nas piszą – głosi stare, bardzo trafne powiedzenie. Jeżeli jednak nas „nie widzą”, to wzbudza to wiele podejrzeń. Mowa tu oczywiście o zdjęciu, które zdobi nasz profil w Social Mediach, na stronie firmy lub w CV. Według badania LinkedIn, zdjęcie profilowe zwiększa szansę na kontakt z rekruterem aż czternastokrotnie. Jaka jest więc magia dobrze wykonanego portretu biznesowego oraz dlaczego profesjonalne zdjęcie jest tak ważne w czasach postępu i digitalizacji rzeczywistości?

zdjecie do linkedin bialystok

Czym jest portret biznesowy?

Portret biznesowy jest zdjęciem, które przedstawia osobę w sposób oficjalny. Jego zadaniem jest zaprezentowanie naszej najbardziej profesjonalnej wersji, wzbudzenie zaufania w kontrahentach i partnerach oraz bycie „wisienką” na torcie CV lub profilu w mediach społecznościowych. Zdjęcie biznesowe charakteryzuje się wysoką statycznością, idealnym światłem, ostrością i często jednolitym lub zamglonym tłem. Centralnym punktem zdjęcia jesteśmy my – nasza postawa, styl, wygląd i mimika.

Mimo że wielu rekruterów wypiera się stwierdzenia, iż profesjonalnie wykonane zdjęcie portretowe w CV zwiększa szanse na zatrudnienie, to w rzeczywistości proces ten często zachodzi mimo ich woli. Dobre zdjęcie biznesowe znakomicie wyróżni CV spośród innych, na których nierzadko widnieją popularne selfie lub zdjęcia dowodowo-paszportowe. Również katalogi ofert firmowych oraz artykuły pisane przez ekspertów prezentują się bardziej gustownie, kiedy kończą się ostrym, zrobionym podczas profesjonalnej sesji zdjęciem.

Co mówi o nas portret biznesowy?

 Bardzo często nie przywiązujemy uwagi do tego, jakie zdjęcie zdobi nasz profil na LinkedIn, nagłówek adresata w mailu,  CV lub Avatar w firmowym komunikatorze. Jest to błąd wynikający z braku wiedzy na temat psychologii i komunikacji wizerunkowej. W życiu często odgrywamy różne role zależne od miejsca, w którym się znajdujemy.

Możemy być ambitni i zdystansowani w pracy, zaś w domu lub w gronie znajomych – towarzyscy i chaotyczni. Portret biznesowy powinien wydobywać cechy prezentowane w pracy, podnoszące naszą wartość  w oczach potencjalnego rekrutera lub klienta. I bynajmniej nie chodzi tu o sztywną, wyprostowaną sylwetkę z poważną miną. Zdjęcie musi wzbudzać zaufanie, wyróżniać się, prezentować nas pewnych siebie i swojej wiedzy. To nasza wizytówka, którą wręczamy działowi HR lub klientowi  z obietnicą dobrej współpracy.

Zdjęcie a’la selfie może dać potencjalnym klientom lub rekruterom poczucie, że mają do czynienia z osobą niekoniecznie profesjonalną. Zdjęcia dowodowo-paszportowe wykonane nierzadko w nienaturalnej pozie i na białym tle, mogą uczynić z nas sztywne i zdystansowane persony, które swoją postawą nie zachęcają do zaproszenia na rozmowę o pracę lub briefing u klienta.

Portrety wizerunkowe całego zespołu

Nieocenioną wizytówką firmy są również portrety wizerunkowe całego zespołu. Jest to praktyka wykorzystywana na świecie i zdobywająca coraz większa popularność. Dodanie wspólnego elementu komunikacji wizualnej marki na portrecie każdego pracownika znakomicie wyróżni zdjęcie spośród innych oraz da poczucie przynależności. Sprawi również, że element brandingu firmy stanie się bardziej rozpoznawalny, ponieważ pracownicy będą posługiwać się zdjęciem nie tylko na LinkedIn. Na rynku fotograficznym popyt wzrasta również na sesje grupowe – nie tylko małych firm, składających się z parunastu pracowników, ale również całych działów w wielkich korporacjach. Znana amerykańska  firma brokerska The Oppenheim Group (sławna z między innymi serialu Selling Sunset na serwisie Netflix),  buduje świadomość u swoich przyszłych klientów grupowymi sesjami biznesowymi, które zamieszcza na ogromnych bilbordach w Hollywood. Dzięki temu zwiększa swoją rozpoznawalność, a przyszli klienci widzą, z kim w przyszłości mogą pracować. Taki zabieg to ogromny krok do budowy zaufania na płaszczyźnie firma-klient. Uczestnictwo w sesji może być również świetną okazją do integracji i zabawy.

Jak przebiega sesja biznesowa?

Sesja biznesowa rozpoczyna się od rozmowy. Jest to bardzo ważny etap mojej pracy, ponieważ cenię czas i komfort moich klientów. Omawiamy efekt, który zdjęcie ma osiągnąć, przeznaczenie zdjęcia, miejsce sesji, klimat oraz ubiór, nierzadko również makijaż. Zwykle rekomenduję wypracowane przez lata rozwiązania i triki, które sprawią, że zdjęcie będzie perfekcyjne.

Następnie, w umówionym dniu, w studiu lub w wybranym miejscu (również w plenerze i biurze) stawiam się wraz z całym sprzętem. Rozpoczyna się sesja. W trakcie sesji pokazuję zdjęcia oraz rekomenduję pozy, zmianę strojów (na sesję warto zabrać więcej, niż jeden set ubrań), oraz ustawiam światło tak, by cień nie zasłaniał twarzy osoby fotografowanej. Długość sesji jest  zależna od ilości zdjęć w pakiecie. Trwa przeważnie od 30 minut do 3 godzin. Po niej, przesyłam link do zdjęć, spośród których klient wybiera najlepsze ujęcia. Od momentu otrzymania przeze mnie wytypowanych zdjęć, zaczynam postprodukcję, która trwa ok. 2-3 dni. Zazwyczaj gotowe zdjęcia przesyłam na skrzynkę mailową.

Sesja biznesowa to nie tylko portrety

Mylnym przekonaniem jest, iż sesja biznesowa opiera się tylko i wyłącznie na zdjęciach portretowych. Podczas sesji zgodnie z omówionym wcześniej planem robię zdjęcia takie jakich potrzebuje klient – czasem jest to lifestylowa sesja w kawiarni, czasem w kancelarii za biurkiem, a czasem cała sylwetka na wybranym tle w studiu. Na sesjach nierzadko również towarzyszą akcesoria utożsamiające osobę fotografowaną z jej zawodem.

Dla kogo rekomendowana jest sesja biznesowa?

Fotografia biznesowa jest dla każdego, kto pragnie zbudować i utrwalić swój wizerunek, niezależnie od tego, czy jego odbiorcą będzie przyszły klient czy rekruter. Dzięki dobrze wykonanej sesji biznesowej, CV nabierze profesjonalnego charakteru, wizytówki staną się bardziej spersonalizowane, a prowadzony biznes otrzyma „ludzką twarz”. Jeżeli zaś umieszczamy swoje publikacje na łamach magazynów – internetowych bądź papierowych – profesjonalny portret zwiększy naszą rozpoznawalność i eksperckość.

Jeżeli zastanawiasz się nad sesją biznesową – własną lub Twojego zespołu – skontaktuj się ze mną, omówimy szczegóły i razem stworzymy spersonalizowaną sesję, która pozostanie nie tylko wspaniałą pamiątką, ale również znakomitym elementem do budowy wizerunku biznesowego.

Masz pytania?

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat sesji? 

Napisz do mnie

info@kowszylo.pl 

Opisz jakiego rodzaju zdjęć potrzebujesz, w jakim celu są Ci potrzebne.

Zadzwoń

tel. 692 379 403 

Po prostu zadzwoń i porozmawiajmy przez chwilę 🙂

Spotkajmy się na kawie

Podczas spotkania możemy omówić szczegóły sesji, miejsce, inspiracje.